BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

30.05.2014

Baltirailin lausunto ulkomaankaupan rahtikustannusten keventämisestä

Filed under: Yhdistys — baltirail @ 8.53
Tags: , ,

Helsinki-Tallinna -tunneli luo työllisyyttä ja parantaa vientiteollisuuden kilpailukykyä

Suomen sijainti Euroopassa kuin ”saarella” nostaa vientikauppamme rahtikustannukset kilpailijoitamme suuremmiksi. Viennin sidonnaisuus laivauksiin ja jäätalviin, myrskyihin, satamaterminointiin, syöttö- sekä jakeluliikenteen rekkakuljetuksiin heikentää markkina-asemaamme polttoaineiden kallistumisen ja päästömaksujen nousun myötä. Englanti, Ruotsi, Tanska ja Norja ovat jo ratayhteydessä manner-Eurooppaan – ja Suomikin tietysti on, jos kiertää Tornion tai Pietarin kautta.

Suora sähkösyöttöinen junarata on ajossa edullisin, varmin ja päästöttömin sekä kilpailullisesti tarpeellinen vaihtoehto. On toimittava aktiivisesti muuhun Eurooppaan johtavan nopean radan toteutumiseksi ja aloitettava tunnustelut EU-rahoituksen saamiseksi Helsinki-Tallinna -rautatietunnelille, kuten Rail Balticillekin on hyväksytty 85 %.

Tunnelia kannatti HS:n vuoden 2009 kyselyssä suomalaisista 54 % ja vuotta myöhemmin 55 %. EU:n rahoittama esiselvitys tunnelin kannattavuudesta valmistuu kuluvana vuonna, ja toteutettavuusselvityksen teettämisestä voidaan päättää alkuvuodesta 2015. Helsingin ja Tallinnan kaupungit ovat olleet aktiivisia. Pääministeri Katainen on ilmaissut tukensa Rail Balticille. Alkavassa tarkistuksessa hallitusohjelmaan tulisi Valtioneuvoston sopia ulkomaanliikenteen infrastruktuurin kehittämistarpeen ja sen vaikutusten selvittämisestä huomioon ottaen Venäjän ja Norjan suunnat. Vahvistuva eurooppalainen pääkaupunki-kaksikko muodostuu tunnelin johdosta lähes kahden miljoonan asukkaan metropoliksi.

Jo suunnittelu ja rakentaminen työllistävät. Käyttöönoton jälkeen syntyy pysyviä työpaikkoja kuljetusalalle, vientiteollisuuteen, matkailuun ja palveluihin. Rakentamisen kulut katetaan EU:n ja yksityisellä rahoituksella – ei valtion lainanotolla. Julkista rahoitusta käytetään lähinnä tutkimus- ja suunnitteluvaiheissa. Suomessa tarvitaan nyt ratkaisuhakuista yhteisnäkemystä ja toteutustahtoa. Jo päätös selvittää tunnelin mahdollisuus luo uskoa vientiyrittäjille ja työmarkkinoille.

Baltirail ry, 30.5.2014, Väinö Castrén, puheenjohtaja

Advertisements

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

%d bloggers like this: