BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

06.06.2014

Rail Baltic -seuranta kesäkuu 2014

Päivitämme tänne Rail Balticin edistymiseen liittyviä uutisia, uutisten alkuperäinen lähde aukeaa klikkaamalla kommentin alussa olevaa päivämäärää. Aiempaa seurantaa Rail Baltic -uutisoinnista löytyy edellisistä posteista.

—————-

  • 27.6.2014 Liettuan hallitus on päättänyt linjata Latvian rajalta Kaunasiin johtavan Rail Baltic -radan kulkemaan Panevezysin kautta. Toinen vaihtoehto olisi ollut rakentaa rataa läntisemmälle reitille Siauliaun kautta. Liettuan liikenneministeri Rimantas Sinkevicius kuitenkin huomautti, että päätös ei ole välttämättä lopullinen. Sinkeviciuksen mukaan Kaunas-Vilna -rataosuuden rahoitusselvityksen edistyminen voi vielä vaikuttaa päätökseen, mikä kuulosta huolestuttavalta Rail Baltic -projektin edistymisen kannalta.

Euroopan Komission presidentti Jose Manuel Barroso on patistanut Baltian maita pistämään vauhtia Rail Baltic –projektiinsa:

“It is absolutely vital for the Baltic States to reach an agreement on the principles and the vision for this [Rail Baltic] project of 3.6 milliard euros, 85 per cent of which, by the way, could be financed from the European Cohesion Fund.”

The Lithuania Tribune julkaisi kattavan artikkelin Rail Balticin tilanteesta. Liettuan liikenneministeriön Ričardas Slapšys esittää Liettuan liikenneministeriön näkökannan Vilnan yhteyden neuvottelutilanteeseen seuraavassa kommentissaan:

“When it comes to Vilnius, our goal, which we have reached, was to include Vilnius as a part of the project into the shareholders’ agreement so that it would not be a hanger-on, but an integral part of the track. Stipulation of Vilnius in the shareholders’ agreement commits all three countries to seek and obtain European funding for this part.”

Slapšysin kommentti on huolestuttava, koska muut osapuolet ovat erimieltä pääministerien juhannuksena allekirjoittaman sopimuksen sisällöstä. Indrek Sirp totesi sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, että Vilnan yhteyden kanssa voidaan edetä sitten kun/jos sille on saatu rahoitus, ja senkään jälkeen Vilnan rataan liittyvät asiat eivät saa viivyttää Latvian rajalta Kaunasin kautta Puolan rajalle johtavan Rail Balticin rakentamista. Sen sijaan Liettuan liikenneministeriö haluaa koplata yhteen alkuperäisen suunnitelman mukaisen Rail Balticin ja myöhemmin esiin nousseen Kaunas-Vilna -yhteyden.

  • 21.6.2014 Baltian maiden pääministerit sopivat juhannuslauantaina Tallinnassa Rail Baltic -yhteisyrityksen perustamisesta mahdollisimman pikaisesti. Tapaamiseen osallistui myös Euroopan Komission presidentti Jose Manuel Barroso.

Edellisen kerran Rail Balticista tehtiin ministeritason päätöksiä viime syyskuussa, silloin Baltian maiden liikenneministerit sopivat yhteisyrityksen pikaisesta käynnistämisestä. Kokousta edelsi Liettuan ja Eestin välinen useita kuukausia kestänyt kiistely Kaunas-Vilna -rataosuuden sisällyttämisestä Rail Balticiin. Lopulta Eesti suostui lisäämään sopimukseen maininnan Vilnan yhteyden edistämisestä, ja sopimus saatiin allekirjoitettua.

Historia toistaa itseään. Viime syyskuun sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen Liettua ja Eesti ovat kiistelleet 9 kuukauden ajan Kaunas-Vilna -yhteydestä ja eräistä pienemmistä detaljeista, mutta yhteisyritystä ei ole perustettu. Viikko sitten liikenneministerit löysivät yhteisen sävelen (eli Eesti antoi taas periksi), ja tällä kertaa pääministerit laittoivat nimet sopimukseen.

Syyskuussa 2013 liikenneministerien ja nyt kesäkuussa 2014 pääministerien tekemien sopimusten sisällöissä ei liene suuria eroja. Molemmilla kerroilla sovittiin että rakennetaan Rail Baltic aiemman suunnitelman mukaisesti, ja lisäksi yritetään saada Kaunas-Vilna -ratayhteydelle rahoitus Brysselistä.

Eestin Rail Baltic -projektijohtaja Indrek Sirp kertoo pääministerien allekirjoittamaan sopimukseen sisältyvän kaksi ehtoa Vilnan yhteyden toteuttamiselle:

• The Vilnius connection can start to be developed when EU financing is in place. Currently it is not.
• The Vilnius connection cannot slow down the work on the main line, which is via Kaunas toward Poland

Jos Indrek Sirpin mainitsemat ehdot sopivat nyt Liettualle, niin voidaan kysyä miksi tätä asiaa on pitänyt pallotella viime syyskuusta asti. Miksi Eestillä ja Latvialla olisi mitään mielipidettä siitä, minkälaisia maan sisäisiä ratayhteyksiä Liettuan valtio rakentaa EU:n rahoituksella? Indrek Sirpin mainitsemilla ehdoilla Rail Baltic -yhteisyrityksen toiminta olisi voitu käynnistää jo viime syksynä, liikenneministerien allekirjoittaman sopimuksen mukaisesti.

Toivottavasti Rail Baltic -projekti lähtee nyt etenemään vauhdikkaasti. Jos Liettuan liikenneministeriö on hyväksynyt Indrek Sirpin listaamat ehdot Vilnan yhteyden toteuttamiselle, Baltian maiden Rail Baltic -yhteisyrityksen toiminta saadaan varmasti käynnistettyä elokuussa. Mutta ei olisi ensimmäinen kerta, jos liettualaisten ja eestiläisten tulkinnat sovituista asioista olisivat erilaiset.

  • 19.6.2014 Rail Baltic -neuvottelut edistyivät keskiviikkona Tallinnassa. Baltian maiden pääministerit tapaavat lauantaina 21.6.2014, ja toiveissa on että silloin voitaisiin tehdä lopullinen päätös Rail Baltic -yhteisyrityksen perustamisesta. Kaikki Baltian maat ovat tiedottaneet hankkeen edistymisestä itsenäisesti, ja painotukset ovat luonnollisesti erilaisia:

Liettuan liikenneministeriö hehkuttaa Kaunas-Vilna -yhteyttä: “The parties agreed that the provisions on Vilnius’ connection to Rail Baltica will be included in the contract. It was also agreed that the parties will seek jointly the necessary EU funding for connection between Vilnius and Kaunas.”

Liettuan liikenneministeri Rimantas Sinkevicus myönsi että kaikista yksityiskohdista ei ole tehty päätöstä, mutta sen ei pitäisi estää pääministerejä sopimuksen allekirjoittamisesta:  “I think nothing should change but the lid on the matter should be put by the prime ministers’ meeting… The countries should no longer block the project over details since the essential aspects have been agreed on.”

Latvian liikenneministeriön tiedottaja Ilze Alexandrovich toteaa lyhyesti, että yhteisyrityksen perustamisesta saatiin sovittua.

Eestiläinen Aripaev -lehti uutisoi, että kokouksessa päätettiin radan rakentamisesta Tallinnan, Pärnun, Riikan, Kaunasin ja Panevzysin kautta Puolaan. Kokouksessa oltiin myös yksimielisiä siitä, että Kaunas-Vilna -ratayhteys voi olla osa Rail Balticia, sitten kun se täyttää Euroopan Komission rahoitukselle asettamat vaatimukset. Eestiläiset uskovat, että yhteisyrityksen osakassopimus päästään allekirjoittamaan elokuussa.

Eestin Rail Baltic -projektijohtaja Indrek Sirp (joka lopettaa työnsä Rail Baltic -projektin parissa heinäkuun lopussa) vahvisti lopuksi olevansa tyytyväinen, kun esteet yhteisyrityksen perustamiselle on vihdoin saatu raivattua. Vaikka Eestin kanta Kaunas-Vilna -yhteyden toteuttamiseen on lieventynyt kevään aikana, Indrek Sirp painotti ETV:lle antamassaan haastattelussa projektin marssijärjestystä: ”It was also agreed that [the Vilnius connection] can’t slow down the work on the main line, which is via Kaunas toward Poland”.

  • 18.6.2014 Baltian maat jatkavat Rail Baltic -neuvotteluja tänään Tallinnassa. Liettuan Rail Baltic -vastaava Arenijus Jackus totesi aiemmin tällä viikolla olevansa varma, että tällä kertaa neuvottelut onnistuvat ja yhteisyrityksen perustaminen voidaan viedä Baltian maiden hallitusten päätettäväksi.

Hankkeen pikainen eteneminen olisi nyt erityisen tarpeellista, koska Eestin Rail Baltic -projektijohtaja Indrek Sirp siirtyy elokuun alussa puolustuspoliittiseksi neuvonantajaksi Viron suurlähetystöön USA:ssa.

  • 16.6.2014 Liikenneministeri Sinkevičius on antanut lausuntoja tavattuaan Liettuan presidentti Dalia Grybauskaiten. Vilnan liittäminen Rail Balticiin on Sinkevičiuksen mukaan niin suuri urakka, että kaikkien Baltian maiden hallitusten tukea tarvittaisiin asian saamiseksi Euroopan Komission käsittelyyn vuonna 2017. Muiden Baltian maiden kiusaaminen ja kiristäminen Liettuan sisäisen liikenneyhteyden toteuttamiseen liittyvillä vaatimuksilla on ikävää, mutta Liettuan myöntyminen selkeästi ”Rail Baltic 2” -yhteyden päätöksentekoa hitaampaan aikatauluun on toki positiivista.
  • 14.6.2013 Liettuan Liikenneministeriön tekemää ehdotusta koskeva kommentti on poistettu, kyseinen uutinen oli ilmestynyt uutisseurantaan vaikka se oli peräisin kesäkuulta 2013.

Lisään tylsän tekstin väliin http://www.valstietis.lt -sivustolta löytyneen kuvan, jossa näkyy pätkä 1435/1520 mm kaksoisraidetta, todennäköisesti jossain Liettuan eteläosassa.

Kaksoisraide Liettuassa valstietis.lt

  • 11.6.2014 Liettuan liikenneministeri Rimantas Sinkevičiuksen mukaan Baltian maat ovat päättäneet pidättäytyä Rail Baltic -neuvottelujen kommentoimisesta medialle neuvottelujen ollessa kesken:

”We agreed not to publicize information before the negotiating team reaches a decision.”

Tämän jälkeen Sinkevičius kertoi, että Luxemburgissa käytävissä neuvotteluissa on pyritty harmonisoimaan eräitä yhteisyrityksen osakassopimuksen yksityiskohtia. Työtä on vielä jäljellä, mutta Sinkevičius toteaa itsevarmasti että yhteisyrityksen perustamisesta päätetään kesäkuun loppuun mennessä.

Toivottavasti Sinkevičiuksen optimismi perustuu siihen, että nyt perustettavan (ja Euroopan Komissiolta rahoitusta hakevan) yhteisyrityksen perustamisasiakirjojen ja osakassopimusten on sovittu kattavan pelkästään Tallinnasta Riikan ja Kaunasin kautta Puolan rajalle kulkevan ”Rail Baltic 2”:n toteuttamisen. Jos Liettua haluaa muilta Baltian mailta sitoumuksia Kaunas-Vilna -yhteyden (”Rail Baltic 3”) toteuttamisen ja EU-rahoituksen puolesta, siitä tehtävät sopimukset on pidettävä erillään Rail Baltic 2:sta. Muussa tapauksessa kesäkuun loppu ja muutkin tulevat aikarajat voivat tulla vastaan liian nopeasti.

  • 9.6.2014 Verslo žinios -lehden mukaan Liettuan hallitus tekisi tällä viikolla Rail Balticia koskevia päätöksiä. Lehden mukaan nyt perustettava Baltian maiden yhteisyritys hakisi rahoituksen Puolan rajalta Kaunasin kautta Riikaan ja Tallinaan johtavan radan rakentamiseen, ja Kaunas-Vilna -yhteys toteutettaisiin vasta projektin seuraavassa vaiheessa. Asiat näyttävät siis etenevän suotuisasti Liettuassa, mutta toki yhteisyrityksen dokumentteihin mahdollisesti kirjattavien Vilnan yhteyttä koskevien julkilausumien ja sitoumusten sanamuodoista voidaan vielä saada isompikin konflikti aikaiseksi.

Eestissä jatketaan poliittista vääntöä Tallinnan seudun Rail Balticin ratalinjauksista. Taustalla piilevistä poliittisista ja taloudellisista kytkennöistä on esitetty monenlaisia epäilyksiä. Tässä asiassa Eesti on eteläisiä naapureitaan edellä, sillä Latviassa ja Liettuassa ei ole vielä edes saatu aloitettua riitelyä ratalinjauksista ja maanhankinnoista.

  • 6.6.2014 Liettuan pääministeri Algirdas Butkevičius on osallistunut Vilnassa pidettävään Conference of Ministers of Organisation for Co-Operation between Railways (OSJD) -tapahtumaan, ja painottanut sekä itä-länsi että pohjoinen-etelä -raideyhteyksien merkitystä Liettualle. Butkevičiuksen mukaan Kaunasin läpi ensi vuonna rakennettava 1435 mm ratayhteys varmistaa eri raideleveyksiä käyttävien yhteyksien tehokkaan yhteistoiminnan. Pääministeri Butkevičius kiteytti asian näin:

”This connection will allow us to provide the market with new and effective global transportation and logistics services.”

Rail Baltic -yhteisyrityksen käynnistämiseen liittyviä neuvotteluja jatketaan nyt ilmeisesti medialta pimennossa. Liettuan pääministerin kommenttien perusteella neuvottelujen onnistuminen on mahdollista, varsinkin jos Liettuan Liikenneministeriö olisi samoilla linjoilla pääministerin kanssa. Neuvottelujen kariutuminen olisi erittäin kiusallista nyt, kun Puolassa on juuri saatu käynnistettyä Varsovasta Liettuan rajalle johtavan ratayhteyden peruskorjaus EIB:n myöntämän 213 miljoonan euron rahoituksen tuella.

Eestissä on viime aikoina debatoitu Rail Balticin linjauksista Tallinnan seudulla. Asian käsittely siirrettiin lopulta Harjun maakunnalta The Ministry of Economic Affairs and Communicationsin vastuulle, ja ministeriö päätti tehdä tarkemman selvityksen kolmesta eri linjausvaihtoehdosta.

©BaltiRail, Esa Nurkka

Advertisements

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

%d bloggers like this: