BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

11.07.2014

Rail Baltic -seuranta heinäkuu 2014

Päivitämme tänne Rail Balticin edistymiseen liittyviä uutisia, uutisten alkuperäinen lähde aukeaa klikkaamalla kommentin alussa olevaa päivämäärää. Aiempaa seurantaa Rail Baltic -uutisoinnista löytyy edellisistä posteista.

———

  • 17.7.2014 Nordic Investment Bank NIB on myöntänyt Liettuan Rautateille 53 miljoonan euron lainan.  Tämä 18 vuoden laina on täydennystä vuotta aiemmin myönnetylle 19 vuoden pituiselle 114 miljoonan euron lainalle. Rahoituksen ensisijainen tarkoitus on Kaunasista Puolan rajalle johtavan 1435 mm raideyhteyden (eli Rail Baltic 2:n) rakentaminen, mutta sitä on mahdollista käyttää myös 1520 mm rataverkon kunnostamiseen.

Kesäkuussa 2013 myönnetyn lainan käyttötarkoitus määriteltiin näin:  The loan financing is earmarked for the construction of a 115-kilometre European-gauge (1,435 mm) railroad track from the Lithuanian-Polish border to the city of Kaunas. The European-gauge track will be built parallel to the existing wider-gauge (1,520 mm) line. The project also includes the reconstruction of a 60-kilometre wider-gauge track from the city of Šiauliai to the Lithuanian-Latvian border. Both the newly built and the reconstructed lines will allow train services to run at up to 120 kilometres per hour.

Heinäkuussa 2014 myönnettyä lainaa voidaan käyttää Kaunasista etelään johtavan ratayhteyden rakentamisen lisäksi myös myös itä-länsi –suunnan yhteyksien parantamiseen: The loan will facilitate the construction of a 115-kilometre, European-gauge (1,435 mm) railroad track parallel to the existing wider-gauge (1,520 mm) line from the Lithuanian–Polish border to the city of Kaunas. Loan funds will also be allocated for upgrades to parts of the Trans European east–west corridors.

Kaunasin ja Puolan rajan välisen 1435 mm ratayhteyden rakentamiseen on tarkoitus käyttää myös Liettuan rautateiden tulorahoitusta. Liettuan Valtiovarainministeriö olisi halunnut että Liettuan rautatiet olisi maksanut 40 prosenttia jakokelpoisesta voitostaan osinkona valtiolle, mutta rautatieyhtiö tinki maksettavan osingon 10 prosenttiin voitosta säästääkseen loput Kaunasin ja Puolan välisen 1435 mm ratayhteyden rakentamiseen. Tosin uutisen julkaiseen Verslo zinios -lehden lukijakommenteissa valitellaan, että Liettuan rautatiet piilottaa suurimman osan EBITDA-tuloksestaan poistoihin ja arvonalennuksiin, jolloin jakokelpoisen voiton määrä jää muutenkin erittäin pieneksi.

  • 11.7.2014 Liettualaisessa Verslo žinios -talouslehdessä julkaistiin tänään allekirjoittaneen kokoama katsaus Rail Baltic -projetin edistymisestä viimeisimmän vuoden aikana. Kirjoitus julkaistiin liettuan kielelle käännettynä, mutta sen alkuperäinen englanninkielinen käsikirjoituksen voi lukea täällä. Kaikki kirjoituksessa käsitellyt asiat linkkeineen ovat olleet esillä myös täällä Baltirailin sivuston seurannoissa.

Kirjoitus ei edusta Baltirailin eikä minkään muun tahon virallista näkökantaa. Tavoitteena on ollut vain ja ainoastaan julkisista lähteistä löytyviä tietoja esiin nostamalla selventää Rail Baltic -projektin edistymiseen tai edistymättömyyteen vaikuttavia seikkoja. Kirjoituksessa esitetyn näkemyksen mukaan Rail Balticin jatko on suurelta osin kiinni Liettuasta, ja ensi viikolla VZ julkaisee Liettuan Liikenneministeriön näkemyksen samasta asiasta.

  • 1.7.2014 Eestin Rail Baltic -projektijohtaja Indrek Sirpin siirtymisestä muihin tehtäviin uutisoitiin pari viikkoa sitten, ja Euroopan Komissiossa Rail Baltic -koordinaattorina vuodesta 2005 asti työskennellyt Pavel Telička erosi eilen tehtävästään North Sea – Baltic Core Network transport corridor koordinaattorina keskittyäkseen työhönsä MEPpinä. Eronpyynnön hyväksynyt komissaari Siim Kallas kiitteli vuolaasti Teličkan työpanosta ja osaamista, ja väitti jopa Rail Balticin olevan nyt ”firmly on track”.

”With the agreement last week on a shareholders’ agreement and the Joint Declaration of the Baltic Prime Ministers over the weekend, the ”Rail Baltic” project is now firmly back on track and this is in no small way due to the negotiating skills and knowledge of transport issues which Pavel has displayed since 2005.”

Käytännössä Rail Balticin tilanne näyttää olevan nyt pahasti levällään. Toiveet yhteisyrityksen osakassopimuksen allekirjoittamisesta elokuun aikana ovat täysin sen varassa, että Liettuan liikenneministeriö muuttaisi linjaansa radikaalisti.

©BaltiRail, Esa Nurkka

Mainokset

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

%d bloggers like this: