BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

07.09.2014

Helsingin ja Tallinnan välisen kiinteän liikenneyhteyden esitutkimuksen sopimus allekirjoitettiin

Filed under: Helsinki-Tallinna -tunneli — baltirail @ 15.04
Tags:

Harjun maakuntahallitus sekä Helsingin ja Tallinnan kaupungit yhteistyössä tanskalaisen Femern Belt Development -säätiön kanssa ovat allekirjoittaneet sopimuksen esitutkimuksesta Sweco Groupin kanssa. Esitutkimuksella selvitetään mahdollisuuksia rakentaa kiinteä liikenneyhteys Helsingin ja Tallinnan välille. Tutkimus valmistuu helmikuussa 2015.

Talsinkifix-projekti ei tässä vaiheessa ota kantaa konkreettisiin liikenneyhteysvaihtoehtoihin, vaan antaa tietoa suunnittelua ja päätöksentekoa varten muun muassa pohdittaessa onko Helsingin kaavoihin syytä jättää varaus mahdolliselle tunnelille.

Lisää tietoa TalsinkiFix-hankkeesta löytyy Helsingin kaupungin tiedotteesta.

 

Mainokset

1 kommentti »

  1. Talsinkifix-projekti

    Rautatietunnelin rakentaminen Helsingin ja Tallinnan välille:

    – veronmaksajana periaatteessa vastustan veroeurojen tuhlausta taas projektiin jossa luotaisiin jollekin monopoliyhtiölle yksinoikeus ko kaupunkien väliselle junaliikenteelle.
    Eli jos rakennetaan Englannin kanaalin alittava tyyppinen junayhteys, jossa on tietyt junavuorot, ja joihin pitää varata paikka henkilöille tai autoille.
    Lisäksi jos matka-aika on kestoltaan lähes nykyisten laivavuorojen mittainen, ei matkustajamäärät tule varmaankaan oleellisesti kasvamaan.

    – MUTTA, kannatan ehdottomasti nopeaa henkilöjunayhteyttä joka palvelisi kummankin maan kansalaisia siten että liikennöinti tapahtuisi osana
    pääkaupunkiseutujen linja-auto, juna, metro ja raitiotieliikennettä siten että tunnelissa liikennöivien junien vuorovälit olisi pari kymmentä minuuttia, ja kenties lippuina kävisivät
    kummankin kaupungin yleiset liput.

    Se todella yhdistäisi nämä kaksi kaupunkia toisiinsa jolloin ihmiset voisivat extempore lähteä iltaa viettämään eri kaupunkeihin ja palata kotiin vielä saman iltana & yönä.

    Ja turistit ja matkailijat voisivat valita majoituksen joko Tallinnasta tai Helsingistä.

    Tai vaikkapa paikalliset ihmiset voisivat asua Tallinnassa ja käydä töissä Helsingissä, tai päin vastoin.

    Em edellyttäisi tietenkin yhteyttä joka kestäsi enintään puoli tuntia, jolloin junan pitäisi liikkua tunnelissa lähes 250 km:ä tunnissa.

    Nykytekniikalla tämä olisi varmaankin toteutettavissa yhdellä isolla (tosin kumpikin suunta eriväylänä), tai kahdella eri tunnelilla,
    toinen tunneli Tallinnaan päin meneville ja toinen Tallinnasta päin saapuville.
    Tunnelista pitäisi rakentaa varsinainen ”TUULITUNNELI” siten että radan kummassakin päässä
    olisi suuret puhaltimet & imurit jolloin juna olisi ikäänkuin paikallaan tunnelissa virtaavaan ilmamassaan nähden.

    Tämä uusi mullistava tekniikka toisi mainetta ja kunniaa Helsingille ja Tallinnalle ja monet matkailijat saattaisivat tulla vierailemaan
    ”kaksoiskaupunkeihin” pelkästään tämän tyyppisen nopean, helpon ja kätevän ”tuulitunneli” yhteyden vuoksi.

    – ja rahti- ja tavaraliikennettä varten kenties pitäisi rakentaa 3. eri ”hitaampi” tavallinen tunneli jossa olisi pitkät vuorovälit ja matka-aika yli 20 minuuttia.

    Henkilöliikenne Helsingin ja Tallinnan välillä varmaankin lisääntyisi mainitun tyyppisellä ratayhteydellä huomattavasti ja senvuoksi yhteyden kannattavuuskin saattaisi olla tulevaisuudessa positiivinen.

    kommentti Kirjoittanut Nimetön — 28.11.2014 @ 11.54 | Vastaus


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

%d bloggers like this: