BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

28.12.2014

SUOMI TARVITSEE TALLINNA – TUNNELIN

Filed under: Talsinkifix — baltirail @ 17.01

Pekka J. Haavisto

Suomi on ilmeisesti maailman logistiikkariippuvaisin valtio. Olemme pitkien etäisyyksien maa, vaikeiden liikenneyhteyksien takana kaukana pohjoisessa. Kun joudumme lisäämään kalliit logistiikkakustannukset vientituotteittemme hintoihin, kilpailukykymme eurooppalaisilla markkinoilla on laskenut ja laskee edelleen. Valtion velka on kasvanut viime vuosina kahdeksan miljardia euroa vuosittain.

Suomen ulkomaankaupan kokonaisvolyymi on yhteensä noin 100 miljoonaa tonnia vuodessa, josta noin 80 % hoidetaan merikuljetuksina. Vienti- ja tuontilogistiikkamme käyttää nyt kalliita laivaväyliä, satamia, satamaoperaattoreita, laivoja, jäänmurtajia, liityntäkuljetuksia satamiin ja satamista junilla ja autoilla, maksaa väylämaksuja ja ensi vuoden alusta myös rikkidirektiivimaksua.

Rautatietunneli parantaisi ulkomaankauppamme kilpailukykyä. Yritykset saisivat vaihtoehdon hoitaa osan rahdeistaan kiskokuljetuksina tunnelin kautta suoraan eurooppalaisen rataverkon asiakkailleen. Uusi kilpailukykyinen yhteys generoisi Suomelle uutta vientiä ja tuontia, ja turvaisi monessa tapauksessa nykyisen viennin jatkumista. Esimerkiksi Pohjois-Suomen sahat menettävät rikkidirektiivin voimaantullessa kilpailukykyään ruotsalaisiin sahoihin verrattuna. Ruotsalaiset voivat hoitaa kuljetuksensa kiskoilla Tanskan salmien siltojen ja tunneleiden kautta, ilman rikkidirektiivimaksua.

Tunnelin kapasiteetista tavarajunille tarvittaisiin noin kolmasosa. Tavarajunien lisäksi tunnelissa kulkisivat Helsinki/Tallinna – kaksoiskaupungin henkilöjunat ja eurooppalaiset matkustajajunat. Junat on helppo aikatauluttaa eri vuoden- ja vuorokaudenaikoihin eri asiakasryhmien tarpeiden mukaan.

Kuitenkin suurin osa viennin ja tuonnin volyymistä jäisi laivoille. Nestemäiset poltto- ja voiteluaineet, kemialliset tuotteet jne. on reittisyistäkin edullisinta kuljettaa meriteitse.

On syytä huomata, että suuret kuljetusmäärät merkitsevät hyvää taloudellista kannattavuutta eli kilpailukykyä, koska volyymien kasvaessa kiinteät yksikkökustannukset pienenevät. Tunnelin ja Rail Baltican (Tallinna-Berliini ratayhteys) yksittäiset kuljetustehtävät hyödyttävät toisiaan lisäämällä kuljetusvolyymiä, mikä pienentää yksikkökustannuksia.

Tunnelihanke on etenemässä. Rataosan Tallinna-Berliini rakentamiskustannuksiin on EU tulossa mukaan. Helsinki -Tallinna -tunnelin toteutettavuuden esitutkimuksen tekee Sweco Group helmikuuhun 2015 loppuun mennessä. Tunnelin rakentamiseen tarvittaneen vuosikymmen, ja liikenteen sopeuttamiseen uuteen infraan puoli vuosikymmentä. Markkinavoimat sopeuttavat reittivaihtoehtoja jatkuvasti.

Tunnelin rahoitukseen tarvittaneen EU-rahoituksen lisäksi esim. kansainvälistä elinkaarirahoitusta. Ja urakoitsija, jolla on kokemusta nykyaikaisesta tunneliporausteknologiasta.

Tunneli mahdollistaa Suomen sisäisen logistiikkainfran pitkän aikavälin kehittämisen ja uudelleenjärjestelyn. Vuosittaiset ”askeleet” voidaan tulevaisuuden kannalta suunnitella järkevästi, kun lähtökohtana on liikennemuotojen kilpailuun perustuva optimaalinen infrastruktuuri. Logistiikan kokonaiskustannukset pienennevät, kun osa vienti- ja tuontikuljetuksista voidaan vetää suoraan ”satamamutkat oikaisten” eurooppalaiselle rataverkolle ja takaisinpäin.

Tunneli peruskalliossa on pitkäaikainen investointi. Se hyödyttää kansantalouttamme vuosikymmeniä.

Pekka  Haavisto
DI, Baltirail ry, vpj
VR joht. eläkkeellä
040 5217799

Mainokset

1 kommentti »

  1. Lähetetty laitteesta Windowsin sähköposti

    kommentti Kirjoittanut wers.haavisto@pp.inet.fi — 26.10.2015 @ 21.18 | Vastaus


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

%d bloggers like this: