BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

30.01.2015

Baltirail ry:n kannanotto Iltalehden tunneliartikkeliin 29.1.2015

Arvoisa vastaava päätoimittaja
Kari Kivelä

Kiitos toimittajalle 29.1.2015 Iltalehti Plussassa olleesta artikkelista. Juuri nyt on asiaa pidettävä esillä, koska kriittinen suhtautuminen julkaistavaan Talsinkifix-selvitykseen ratkaisee paljon Rail Balticin ja tunnelin kohtalosta – ja sitä kautta Suomenkin tulevaisuudesta. Artikkelinne viimeinen kappale osuu asian ytimeen: ”Halutaanko Suomi liittää entistä tiiviimmin Eurooppaan”.

Ensimmäisessä kappaleessa olevaa ”tyrmääjien” vaihtoehtoa rahojen käytölle ei ole, koska rahoja ei ole ilman tunnelia, jonka EU pääasiallisesti maksaa (Rail Balticin EU-rahoitus noin 85 %). Jos joku keksii paremman lahjan Suomen kansantalouteen, niin onnittelen! Älyn ja intressien ristiriita on huikea jarrumiesten leirissä.

Vastustajat saavat erävoiton, jos Talsinkifix ei kytke Rail Balticia (Rail Baltica 2) ja tunnelia ja Euroopan yhdistämistä ja Suomen vientirahtien halpenemista sekä matkailupalveluiden lisäämistä ym. tunnelin kannattavuusselvitykseen. Eihän oikeastaan ole kysymys edes laskennallisesta kannattavuudesta kvartaalitalouden tai edes takaisinmaksuaikataulun ehdoilla, vaan kansallis-eurooppalaisesta hyvinvointipäämäärän mukaisesta strategiasta.

Ajankohtaiset tehtävät:
– Suomen (Valtioneuvoston) on helmikuun aikana ilmaistava halunsa osakkuuteen Rail Baltica 2 -yhtiössä ja sidottava se ehdollisesti tunnelin toteutumiseen.
– Rail Balticin rata-alue ja penkereet siltoineen ja terminaalit ratapihoineen jäävät valtioiden omistukseen, ja tunneli jää yhtiölle. Liikenneinfrastruktuuri, liikennöintihallinta ja energiansaanti ovat yhtiön oikeuksia, ja ylläpito yhtiön vastuulla.
– Suomi ja Eesti lähettävät EU:lle esityksen tunnelin feasibility-ja yleissuunnitelman sekä tutkimusten ja kaavoitusselvitysten rahoittamiseksi käynnissä olevan hakuajan kuluessa.
– Pääkaupunkiseudun hallinnollisesta yhtenäisyydestä päätetään siltä osin, että kaavoitusintressit eivät estäisi parasta ratkaisua tunneliradan ja liityntäyhteyksien linjaukselle
– Käynnistetään neuvottelut ratayhtiön myöhemmästä kehittämisestä kattamaan myös tunnelin, joka on Rail Baltic -radan luonnollinen ja välttämätön osa. (Sen puuttuminen nykyisestä yhteishankkeesta johtuu Suomen sisäpoliittisesta haluttomuudesta sitoutua tunneliin).

Lisää informaatiota löytyy Baltirail ry:n kotisivulta ja haulla Talsinkifix

Yhteistyöterveisin

Väinö Castrén
Baltirail ry, puheenjohtaja

Mainokset

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

%d bloggers like this: