BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

01.05.2015

Rail Baltic ja Talsinkifix -seuranta toukokuu 2015

Päivitämme tänne Rail Balticin ja Talsinkifix-hankkeen edistymiseen liittyviä uutisia. Aiempaa seurantaa uutisoinnista löytyy edellisistä posteista.

———–

  • 22.5.2015 Liettualainen MEP Petras Auštrevičius on keskustellut liikennekomissaari Violeta Bulcin kanssa Rail Balticin rahoituksen tilanteesta. Auštrevičiuksen mukaan myönteisen rahoituspäätöksen saaminen edellyttäisi Puolan saamista aktiivisemmin mukaan Rail Balticiin, ja Baltian maiden ja Puolan on tarkoitus allekirjoittaa sopimus Riikassa 22-23.6. pidettävien TEN-T -päivien yhteydessä. Aiemmin on uutisoitu, että myös Suomea toivotaan mukaan sopimukseen.

Tilaisuudessa julkaistiin myös Newsbrokers Oy:n julkaisema Hiljainen reportaasi™ Aika astua Eurooppaan, sen voi ladata täältä.

Rail Baltic Estonian toimitusjohtaja Indrek Oravin esitys oli iltapäivän mielenkiintoisinta antia, tässä muutamia poimintoja Oravin esityksestä:

• Oravin mukaan Rail Balticille alun perin suunniteltu 3,68 miljardin euron rahoituspaketti on kasvanut 4,8 miljardin suuruiseksi. Euroopan Komissioon projektikoordinaattori Catherine Trautmann on lupaillut tietoa ensimmäisen 540 miljoonan euron rahoitushakemuksen kohtalosta mahdollisesti jo juhannusviikolla. Valistunut arvaus on että päätöksen pitäisi olla positiivinen, mutta Indrek Orav arvioi että Komissio saattaa asettaa rahoitukselle sellaisia lisäehtoja, joita ei hakemukseen oltu kirjattu.

• Projektin alkuvaiheessa Rail Baltic -projektin kilpailutukset tulevat painottumaan erilaisiin suunnittelu- ja asiantuntijatehtäviin, mutta varsinaisten rakennustöiden alkaessa vuonna 2019 suomalaisilla olisi hyvä mahdollisuus päästä toimittamaan ratatyömaalle merkittäviä määriä soraa ja sepeliä. Baltiasta ei nimittäin löydy ratapohjaksi kelpaavaa maa-ainesta.

• Kansainväliset yritykset ovat osoittaneet suurta kiinnostusta Rail Baltic -urakoihin, kiinalaiset ovat jopa lupautuneet suunnittelemaan, rakentamaan ja myös rahoittamaan hanketta. Financial Times kirjoitti keväällä artikkelin kiinalaisten yritysten aktiviteeteista Itä-Euroopassa, rahaa löytyy mutta Puolassa möhlitty moottoritieurakka nakertaa uskottavuutta.

• Indrek Oravin mukaan Liettuan into lisätä Kaunas-Vilna -yhteys Rail Balticiin rasittaisi koko projektin kannattavuutta, eikä tilannetta yhtään helpota se että liettualaiset eivät näe pohjoisesta Rail Balticille tulevien liikennevirtojen arvoa.

• Orav nosti esiin myös TalsinkiFix-hankkeen ja ihmetteli, miksi Rail Balticin ja Helsinki-Tallinna -tunnelin asioita käsitellään erillään toisistaan.

• Eestiin on suunniteltu Tallinan lisäksi vain kaksi juna-asemaa Rail Balticille: Raplaan ja Pärnuun. Sen sijaan Latvialla on suunnitelmissa jopa 8 tai 9 asemaa. Latvialainen MEP Andrejs Mamikins teki maaliskuussa Euroopan Komissiolle kirjallisen kysymyksen paikallisjunien sallimisesta Rail Baltic -radalla, ja liikennekomissaari Violeta Bulcin viime sunnuntaille päiväämä vastaus löytyy täältä. Bulcin vastaus on kohtuullisen ympäripyöreä, mutta lausuma “the Rail Baltica could contribute to alleviating the regional traffic by facilitating a modal shift from regional road traffic to rail” voitaneen tulkita niin että paikallisjunienkin liikennöinti Rail Balticilla on Komissiolle ok.

Myös muissa esityksissä oli mielenkiintoista antia. Näkökulmat vaihtelivat VR Trackin Timo Riihimäen Baltian ratahankkeiden käytännön toteutuksen kuvailusta aina tilaisuuden päätteeksi yhteenvedon esittäneen Infra ry:n toimitusjohtaja Timo Syrjön makrotason pohdintoihin. Syrjö muistutti PTT:n Liikenneverkko ja kansantalous -raportissa esiin nostetusta infrainvestointien talouskasvua kiihdyttävästä vaikutuksesta, ja hän linkitti Rail Balticin myös osaksi Jäämeren yhteyttä.

  • 14.5.2015 Newvideos.ru sivustolta löytyy videotallenne Vilnassa 9.5.2015 järjestetystä rautatiehenkisestä flashmobista, jonka sanomana on RAIL BALTICA: HELLO EUROPE! Valitettavasti newvideos.ru:n sisällön upottaminen WordPress-ympäristöön ei onnistu, mutta videon voi katsoa täällä.

Alla olevassa kuvassa näkyy videon lopussa paljastettu ”Euroopan kartta”, jossa Suomen, Baltian maiden ja Puolan painoarvoa Euroopassa korostetaan tavalla jota maantieteen opettaja ei ehkä osaa arvostaa. Rail Baltic -asioiden edistäminen on kuitenkin niin tärkeä asia, että suvaitsemme pienen liiottelunkin!

Rail Baltica - Hello Europe - Vilnius 20150509

  • 13.5.2015 Kiinalainen valtuuskunta on käynyt Liettuassa neuvottelemassa liikenneinfrasruktuurihankkeista. Kiinan valtion omistama China Merchants Group (CMG) allekirjoitti aiepöytäkirjan Klaipedan sataman, Kaunasin vapaakauppa-alueen ja Liettuan rautateiden edustajien kanssa. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti Minsk-Klaipeda -ratayhteyden käyttäminen Aasian ja Euroopan välisessä rautatieliikenteessä.
  • 13.5.2015 Liettuan pääministeri Algirdas Butkevičius on käynyt tutustumassa Kaunasin ja Puolan rajan välisen Rail Baltic 1 rataosuuden kunnostustöiden edistymiseen. Pääministeri totesi että rata valmistuu aikataulun mukaisesti ensi syksynä. Projekti on viivästynyt pahemman kerran, mutta kuluvan vuoden aikana töitä on tehty urakkatahtiin. Motivaattorina toimii raha, EU:n budjettikaudelle 2007-2013 budjetoiduista hankkeista on turha lähettää laskuja Brysseliin enää ensi vuonna, joten urakka on syytä saada laskutuskuntoon mahdollisimman pian.

Pääministeri Butkevičius on kommentoinut myös Rail Balticin positiivisia vaikutuksia Liettuan talouteen ja kansalliseen turvallisuuteen:

”From economic perspective, Rail Baltica will allow to attract more investment, cargo and passenger flows will increase, which will promote economic growth and create new jobs in the region. However, another aspect is equally important – the national security issue. We will be united with the EU’s European gauge railway, we will become a part of the most important European transportation corridor.”

  • 9.5.2015 Liettuan apulaisliikenneministeri Arijandas Sliupas odottaa Euroopan Komission Rail Baltic -rahoituspäätöksiä ensi heinäkuun puolivälissä. Baltian maiden yhteisyritys RB Railin hakemuksen loppusumma oli yhteensä noin 620 miljoonaa euroa, mutta Liettuan osuus siitä on marginaalisen pieni. Sliupas kuitenkin muistuttaa, että tällä kertaa on jaossa vain Connecting Europe Facilityn ensimmäiselle hakemuskierrokselle varaamat 4 miljardia euroa, ja ensi helmikuussa julkistettavalla hakemuskierroksella olisi tarjolla 7 miljardin euron edestä rahoitusta.
  • 1.5.2015 Euroopan ja Aasian liikenneministerien ASEM TMM3 tapaamisessa Riikassa keskustelujen pääpaino oli itä-länsi -suunnan liikenteessä, mutta Euroopan Komission liikennekomissaari Violeta Bulc kommentoi kokouksen jälkeen myös Rail Balticia. Uutistoimisto LETA:n mukaan Bulc ”is confident that the Rail Baltica project will be granted co-financing from the EC if it meets the project’s conditions”. Rahoitusta olisi siis tulossa, jos vain Baltian maat onnistuvat vakuuttamaan Komission siitä että hankkeen koordinointi yli maiden rajojen on hallinnassa.

Bulcin ääneen lausuma optimismi voitaneen tulkita niin, että Rail Balticin positiivinen rahoituspäätös on käytännössä lähes varma. Komissaari Bulcilla on nimittäin kohtuullisen hyvä tuntuma tulevan päätöksen sisältöön, koska hän tekee päätöksen itse.

Tässä LSM:n uutisesta poimittu Bulcin kommentti:

”This corridor Rail Baltica is one of the nine European core corridors and it’s one of the highest priorities because the Baltic states have not been very well connected with the single European transport area and this is going to be an important move. It’s going to be an important link to beyond European borders.”

Myös Latvian liikenneministeri Anrijs Matiss antoi myönteisiä lausuntoja Rail Balticista:

”We see the potential for cargo flows between south and north… we will have new links connecting central Europe to northern Europe and those links and the new Rail Baltic link will be interconnected in Latvia, in Estonia and in Lithuania so we have those cargo flows connected.”

  • 1.5.2015 Eestin ERR:n haastattelema Rail Baltic Estonian toimitusjohtaja Indrek Orav on valottanut projektin tilannetta. Maanhankinnan ja juridisten kuvioiden lisäksi Orav kommentoi hankkeen isoa kuvaa. Orav on huolestunut Puolan tilanteesta, koska Varsovan ja Liettuan rajan välinen ratayhteys on vaatimattomassa kunnossa. Puolalle ollaan kuitenkin lähi aikoina tekemässä esitys tilanteen korjaamiseksi, ja Orav toivoo että Puola ymmärtää tarttua tilaisuuteen.

Kirjoituksessa listataan myös Euroopan Komissiolta haetut rahoituksen määrät, ja täällä esitetyt summat ovat pienempiä kuin helmikuun lopulla uutisoidut. Eestin hakemuksen loppusumma olisi ollut 91 miljoonaa euroa, Latvian 240 miljoonaa euroa ja Liettuan ainoastaan 3,5 miljoonaa euroa. Seuraavan kerran rahoitusta haetaan vuonna 2017.

  • 1.5.2015 Liettuan rautatiet (Lietuvos geležinkeliai) ryhtyy kilpailemaan Puolasta suoraan itään Valkovenäjän Brestin kautta johtavan rautatieyhteyden kanssa. LG:n Albertas Shimenas arvioi että Rail Balticin avauduttua liikenteelle Kaunasin ja Vilnan intermodaali-terminaaleja hyödyntävä Liettuan kautta kulkeva reitti tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon idän kuljetuksille.

Kartalta katsoen tämä näyttää hyvinkin järkevältä, ainakin Moskovan ja Pietarin suunnan kuljetukset voisivat hoitua sujuvasti Liettuan kautta.

©BaltiRail, Esa Nurkka

Advertisements

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

%d bloggers like this: