BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

03.08.2015

Rail Baltic ja Talsinkifix -seuranta elokuu 2015

Päivitämme tänne Rail Balticin ja Talsinkifix-hankkeen edistymiseen liittyviä uutisia. Aiempaa seurantaa uutisoinnista löytyy edellisistä posteista.

——————–

RailBalticKaunas20150827-VersloZinios

Varsovasta Kaunasiin junalla saapunut arvovaltainen Rail Baltic -valtuuskunta. Source: Verslo žinios

Liettuan presidentti Dalia Grybauskaitė ei kuitenkaan ollut juhlatunnelmissa, vaan jatkoi Liettuan liikenneministeriön ripittämistä. Grybauskaitė painotti että Rail Baltic -hankkeen takkuaminen Liettuassa ei johdu rahan puutteesta, vaan siitä että Brysselistä tarjottua rahoitusta ei ole otettu vastaan. Liikenneministeriö ja Liettuan rautatiet eivät Grybauskaitėn mukaan ole kykeneviä hoitamaan suhteita Euroopan Komission suuntaan, ja jollei asioita saada korjattua, tulevan syksyn aikana Liettua tulee missaamaan lisää Brysselistä tarjottua Rail Baltic -rahoitusta.

Rail Baltic -juhlallisuudet jatkuvat tänään Vilnassa.

  • 27.8.2015 Liettuan liikenneministeriö tiedottaa, että ensimmäinen matkustajajuna Puolasta Liettuaan sitten elokuun 1939 saapuu Kaunasiin tänä iltana. Junassa matkustaa arvovaltainen joukko liikennealan vaikuttajia, kuten Euroopan Komissiota edustava hankekoordinaattori Catherine Trautmann sekä kaikkien Baltian maiden liikenneministerit. Perjantaina seurue jatkaa matkaansa Vilnaan.

Liettuan rautateiden Vidmantas Gudas totesi että Puolan ja Kaunasin välinen rata on nyt 100 % valmis, ja että tulevina kuukausina korjataan mahdolliset radassa havaitut viat ja puutteet. Radan valmistumisella on ollut kiire, koska hanketta varten varatun EU-rahoituksen käyttämisen viimeinen takaraja oli ilmeisesti viime heinäkuun lopulla.

  • 27.8.2015 Satamat ja rautatieyhtiöt ovat kaikissa Baltian maissa tärkeitä työllistäjiä ja veronmaksajia, ja siten myös vahvoja poliittisia vallankäyttäjiä. Viime aikoina Latvian ja Eestin viranomaiset ovat keskittäneet voimansa suuria rahoja liikuttelevien liikennealan toimijoiden taloudellisten väärinkäytösten selvittämiseen. Latvian rautateiden toimitusjohtaja Ugis Magoniksen ura katkesi korruptiosyytöksiin kolme viikkoa sitten, ja Tallinnan sataman johtajat Ain Kaljurand ja Allan Kiil pidätettiin eilen korruptioepäilyjen vuoksi.

Nämä uutiset eivät vaikuta suoraan Rail Balticin tai Helsinki-Tallinna -tunnelin edistymiseen, mutta merkittävien organisaatioiden sisäisen korruption paljastuminen ja siitä seuraava likapyykin peseminen lisää epävarmuutta ja hidastaa päätöksentekoa. Toisaalta pidemmällä aikavälillä korruption kitkeminen helpottaa Euroopan Komission tavoitteiden mukaisten projektien toteuttamista Baltiassa.

  • 26.8.2015 Baiba Rubesan valinta RB Railin johtoon on vastatuulessa. Latvialaisen TV-ohjelma Panoraman mukaan Liettua olisi valittanut Rubesan nimittämisestä RB Railin hallituksen puheenjohtajaksi. Liikennenasiantuntija Talis Linkaits toteaa että tämä ei ole ensimmäinen kerta kun Liettuan näkemykset Rail Balticin kehittämisestä poikkeavat Latvian ja Eestin (ja Euroopan Komission) näkemyksistä, mutta hän toivoo hartaasti että erimielisyydet saataisiin ratkaistua.

Liettuan liikenneministeriö ja Liettuan rautatiet vastustavat vanhojen ja vakiintuneiden raideliikennepiirien ulkopuolelta tulevan Rubesan nimitystä RB Railin johtoon, tässä ei ole mitään yllättävää. Liettualaiset pelkäävät että Rubesan tartuttua toimeen Liettuan alueelle rakennettavaan Rail Baltic -rataosuuteen liittyviä päätöksiä tehtäisiin enemmän Euroopan Komission (eli hankkeen rahoittajan) linjausten mukaisesti, eikä Liettua voisi enää jarruttaa hanketta vanhaan malliin tai ohjata rahoitusta itä-länsi -suunnan 1520 mm ratojen remontointiin.

Presidentti Grybauskaitė ripitti kuukausi sitten Liettuan rautateitä hölmöilystä Euroopan Komission suhteiden hoitamisessa. Nyt voisi olla Grybauskaitėn seuraavaan myllykirjeen paikka.

”We hope the visit and the signed Joint Declaration will allow to more actively cooperate on the specialist level and hold more bilateral meetings between the leadership.”

Toivottavasti yhteistyö johtaa muuhunkin kuin pelkkään ”kahdenkeskisten tapaamisten” määrän kasvuun. Esimerkiksi Rail Balticin toteuttamisen tiellä olevien esteiden raivaaminen ja raideliikenteen markkinaosuuden kasvattaminen olisivat varmasti olleet tavoitteita, joiden ääneen lausumista myös Rail Balticin rahoittaja Euroopan Komissio olisi arvostanut. Ensimmäisen vuosipuoliskon aikana Liettuan ja Puolan rajan yli kuljetettiin rautateitse 0,1 miljoonaa tonnia rahtia, kun vuositasolla Liettuan ja Puolan välillä kulkee yli 20 miljoonaa tonnia rahtia ja 2-3 miljoonaa ihmistä.

Ugis Magoniksen 10 vuoden kausi Latvian rautateiden johdossa oli sinänsä menestyksekäs, mutta etenkin Eestissä on suhtauduttu kriittisesti Magoniksen toimintatapoihin. On esitetty epäilyksiä, että Magoniksen poikkeuksellisen läheiset välit Venäjän rautateiden toimitusjohtaja Vladimir Yakuniniin olisivat hyödyttäneet Latvian rautateitä Venäjän suhteiden hoidossa. Niinpä Eesti Raudteen toimitusjohtaja Raivo Vare onkin jo ehtinyt toteamaan, että Latvian vaikeudet voisivat tarjota Eestille mahdollisuuden voittaa takaisin Latvialle aiemmin hävittyjä Venäjän kuljetuksia.

Latvian rautateiden korruptioskandaalilla on vaikutuksia myös Eestin sisäpolitiikkaan. Magoniksen lahjomisesta syytetyn liikemies/oligarkki Oleg Ossinovskin poika Jevgeni Ossinovski (29-v.) on Eestin Sosialidemokraattisen puolueen puheenjohtaja ja jopa mahdollinen tuleva pääministeri. Nuorempi Ossinovski on kuitenkin vakuuttanut, että hänellä ei ole mitään tekemistä isänsä liiketoimintojen kanssa eikä isä-Ossinovskilla ole mitään tekemistä politiikan kanssa.

”Korruptiosyyte liittyy veturikauppaan, jossa käytetyistä vetureista on maksettu ylihintaa ja Magoniksen saaneen näin kaupasta hyötyä itselleen noin puoli miljoonaa euroa. Käytetyt veturit myi Latvian rautateille Eestin rikkaimman miehen Oleg Ossinovskin Skinest -yhtiö. Veturikauppaan kuului neljä noin kahden miljoonan euron arvoista dieselveturia.”

Latvian mediassa on tehty lisää paljastuksia viime viikonlopun tapahtumista. Magoniksen auto yritettiin pysäyttää Eestin ja Latvian välisellä rajalla, mutta Eestistä tulossa ollut auto kiihdytti vauhtia, ja pakeni viranomaisia jopa 200 km/h vauhdilla. Lopulta auto saatiin pysäytettyä, ja Magoniksen hallusta löytyi lähes puolen miljoonan euron edestä käteistä rahaa.

Kuten täällä Baltirailin sivullakin on aiemmin todettu, Ugis Magonis on tunnettu aktiivisena Rail Balticin vastustajana. Magoniksen seuraajaksi Latvian rautateiden johtoon nimitetyn Aivars Straksasin Rail Baltic -linjauksia emme ole vielä kuulleet, mutta Rail Balticin kannalta asiat tuskin menevät huonompaan suuntaan.

Liettuan suunnalta ei ole viime päivinä kuulunut Rail Balticiin eikä korruptioepäilyihin liittyviä uutisia.

  • 10.8.2015 Latvian suojelupoliisin mukaan venäjänkieliset internet-trollit osallistuvat aktiivisesti Rail Baltic -keskusteluun sosiaalisessa mediassa. Netin keskustelupalstat täyttävät eri käyttäjätileiltä lähetetyistä, mutta samaa viesti välittävistä kommenteista. Latvian poliisin mukaan tätä propagandaa tehtaillaan jopa 600 ihmistä työllistävällä trollifarmilla. Viime aikoina trollit ovat keskittyneet Latvian ja Liettuan välisen Rail Baltic -yhteistyön toimimattomuuden julistamiseen sekä Latvian Āgenskalnsiin suunnitellun Rail Baltic -rautatietunneliin liittyvän kansalaistyytymättömyyden lietsomiseen.

Latvian televisiossa eilen esitetyssä ohjelmassa arvioitiin, että trolliarmeijan toiminna tavoitteena on Rail Balticin rakentamisen hidastaminen tai estäminen. Latvialla on tällä hetkellä toimiva rautatieyhteys vain itään, ja Venäjän intresseissä on tilanteen pitäminen ennallaan sekä Latvian EU-integraation hidastaminen.

Englanninkielinen uutinen samasta aiheesta löytyy täältä.

  • 3.8.2015  RB Railin hallituksen puheenjohtajaksi on valittu latvialainen Baiba Rubesa. Kanadassa opiskelleella Rubesalla on työkokemusta mm. Volkswagenin ja Statoilin kansainvälisistä toiminnoista, ja hänellä on vahva kokemus myös pankkisektorilta. Näin Rubesa esittelee itsensä LinkedIn-sivullaan:

”Experienced, results oriented and inspiring manager with a range of business experience from oil and gas, retail, automotive and telecommunications. Governance, transparency, human rights, sustainability and stakeholder engagement are key focus areas.

The world is my oyster: the Baltic, Caspian and authoritarian governed countries a specialty. Strong communicator in English, German, Latvian and French. Cross-cultural skills.

Specialties: People management, communication, bottom line delivery, branding and identity,public and government relations, lobbying, cooperation with non-governmental organizations.”

Rubesan pesti vaatii vielä Komission vahvistuksen, mutta sen kanssa tuskin tulee vaikeuksia. Projektin etenemisen kannalta lienee positiivista, että Rubesa tulee tehtävään rautatieyhtiöiden ja liikenneministeriöiden ulkopuolelta. Komissaari Bulc ja koordinaattori Trautmann keskittynevät jatkossa asiomaan lähinnä RB Railin pääkonttorin kanssa, ja antavat Rubesan hoitaa pääosan Latvian ja Liettuan liikennevirkamiesten kanssa kinaamisesta.

©BaltiRail, Esa Nurkka

Mainokset

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

%d bloggers like this: