BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

09.12.2015

Rail Baltic ja Talsinkifix -seuranta joulukuu 2015

Päivitämme tänne Rail Balticin ja Talsinkifix-hankkeen edistymiseen liittyviä uutisia. Aiempaa seurantaa uutisoinnista löytyy edellisistä posteista.

——————

  • 27.12.2015 Helsingin Sanomat kirjoittaa Helsinki-Tallinna -tunnelin mahdollisuuksista. Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri esittää asiallisia kommentteja tunnelin mahdollisuuksista, ja kertoo että Euroopan Komissio tekee tammikuun lopulla päätöksen tunnelin toteutettavuusselvitykselle haetun 1,1 miljoonan euron rahoituksen myöntämisestä. Kirjoituksen alapuolella olevat lukijakommentit sen sijaan edustavat enimmäkseen suomalaiskansallista ”varman päälle jalat maassa ja jäitä hatussa” hyssyttelyä, jonka mukaan EU:n rahoittaman toteutettavuusselvityksen tekeminenkin olisi suurta typeryyttä.
  • 26.12.2015 RB Rail AS:n hallituksen puheenjohtaja Baiba Rubesa on kommentoinut Rail Balticin aikataulua. Rubesa uskoo että ensimmäinen juna Tallinnasta kohti Liettuaa ja Puolaa lähtee liikkeelle tavoiteaikataulun mukaisesti vuonna 2025, mutta Puolan kautta Berliiniin johtavan radan lopulliseen valmistumiseen tarvittaneen viisi vuotta lisää aikaa. Tällä hetkellä Rubesa pitää Puolan aktivoimista mukaan Rail Baltic -projektiin yhtenä RB Railin tärkeimmistä tavoitteista.

Viime syksynä Puolan parlamenttivaaleissa suurvoiton ottanut EU-kriittinen Laki- ja oikeus puolue (PiS) ei ole kovin innokas toteuttamaan Euroopan Komission liikennestrategiaa, ja Puolan sisäpoliittinen tilanne on muutenkin sekava. Joulukuun aikana maassa on pidetty lukuisia mielenosoituksia, sekä hallituksen avainpaikat miehittänyttä PiS -puoluetta tukevia että varsinkin perustuslain rajoja koettelevan uuden hallituksen politiikkaa vastustavia.

  • 20.12.2015 Euroopan Komission raideliikennehankkeille jakamasta rahoituksesta on yhteenveto täällä. Listalta löytyy kolme vuosille 2015–2020 ajoittuvaa Rail Baltic -hanketta:

Bridging the missing links of the Rail Baltic/Rail Baltica EU gauge railway on line Polish and Lithuanian state border-Kaunas and preparation for the development of the EU gauge railway line Kaunas-Lithuanian and Latvian state border  (kokonaisbudjetti 124,6 miljoonaa euroa, josta EU-rahoitus max 105,9 miljoonaa euroa)

Rail Development of a 1435 mm standard gauge railway line in the Rail Baltica corridor through Estonia, Latvia and Lithuania (kokonaisbudjetti 540,4 miljoonaa euroa, josta EU-rahoiutus max 442,2 miljoonaa euroa)

• Rail Baltic edistyy myös Puolassa, jossa on juuri avattu tarjouskilpailu 35 kilometrin pituisesesta Works on the E75 railway line Sadowne-Czyżew section -urakasta (kokonaisbudjetti 244 miljoonaa euroa, josta EU-rahoitus max 185,9 miljoonaa euroa)

Listalla on yhteensä lähes sata projektia, ja rahaa käytetään miljardeja euroja. Suomi osallistuu näihin hankkeisiin lähinnä maksajana. Ainoa listalta löytyvä suomalainen hanke on Liikenneministeriön vuosille 2015-2018 ajoittuva 32 miljoonan euron suuruinen (EU-rahoitus 50 %) The Planning of the Core Network Railway Corridors in Helsinki.

RB Railin hallituksen puheenjohtaja Baiba Rubesa on kommentoinut Rail Balticin edistymistä Dienas Bizness -lehdelle. Rubesan mukaan hankkeessa keskitytään nyt Tallinnan ja Liettuan/Puolan rajan välisen rataosuuden toteuttamiseen, mutta hänen mukaansa 15 vuoden päästä horisontissa häämöttää suora yhteys Helsingistä Berliiniin. Tällä hetkellä suurin haaste RB Railin toiminnassa on kaikille Baltian maille kelpaavan rahoitusmallin löytäminen. Euroopan Komissio ja Rubesa itse haluaisivat kilpailuttaa koko reilun 700 kilometrin pituisen radan toteuttamisen yhtenä urakkana, mutta erityisesti Liettua haluaisi jakaa itse omalla maaperällä toteutettavat urakat.

Liettuan rautatiet eli Lietuvos geležinkeliai on allekirjoittanut Pohjoismaiden investointipankki NIB:n kanssa 15 vuoden pituisen sopimuksen 50 miljoonan euron suuruisesta lainasta. Rahoitusta tarvitaan Puolan rajalta Kaunasiin johtavan ratayhteyden parantamiseen sekä Kaunasista pohjoiseen johtavan uuden Rail Baltic -radan suunnittelutyöhön.

Rail Baltic -hankkeen kokonaiskustannuksiksi ennakoitiin vuonna 2011 noin 3,8 miljardia euroa. Projektin toteutusta koordinoivan RB Railin toimitusjohtaja Baiba Rubesa on kuitenkin arvioinut, että nykyisellä kustannustasolla ja tarkentuneilla suunnitelmilla kustannuksia voisi kertyä noin 7 miljardia euroa.

  • 6.12.2015 RB Railin toimitusjohtaja Baiba Rubesa on kommentoinut latvialaiselle ir-lehdelle Rail Baltic -projektin tämän hetkistä tilannetta. Rubesan mukaan Baltian maiden väliset kulttuurierot ovat erittäin suuria, ja tästä syystä näkemykset RB Railin toimintapolitiikasta ovat hyvin erilaisia. Monia tärkeitä kysymyksiä on edelleen ratkaisematta, ja Rubesa onkin erittäin tyytyväinen Euroopan Komission aktivoitumiseen hankkeen ohjauksessa.

RB Railin toimitusjohtaja Rubesa toteaa, että hänen ensisijainen tehtävänsä on luoda RB Railin ja Rail Baltic -projektin hallintaan sellainen hallintomalli, joka estää rahan tuhlaamisen sekä tehottoman ja jopa rikollisen rahan käytön. Toivotamme toimitusjohtaja Rubesalle menestystä haasteellisessa urakassaan!

 

©BaltiRail, Esa Nurkka

Advertisements

Jätä kommentti »

Ei kommentteja.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

%d bloggers like this: