BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

03.08.2016

Rail Baltic ja Talsinkifix -seuranta elokuu 2016

Päivitämme tänne Rail Balticin ja Talsinkifix -hankkeen edistymiseen liittyviä uutisia. Aiempaa seurantaa uutisoinnista löytyy edellisistä posteista.

—–

  • 31.8.2016 Euroopan Komission liikennevaliokunnan puheenjohtaja Michael Cramer on kovistellut Liettuaa Rail Balticin jarruttamisesta. Cramer painottaa että Rail Balticin rahoituksen lopattamisen uhka on todellinen, ”use or lose it” on homman nimi ellei Liettua palaa ruotuun ja suostu Rail Baltic -hankkeiden kilpailutukseen Baltian maiden yhteisyrityksen kautta.  Puolan tilanteessa Cramer näkee valoa, hänen mukaansa Puolassa haetaan tällä hetkellä aktiivisesti ympäristönäkökohdat huomioivia ratkaisuja Rail Balticille.
  • 28.8.2016 Eestin, Latvian ja Liettuan oli tarkoitus allekirjoittaa maiden hallitusten välinen Rail Baltic sopimus (Intergovernmental agreement) 11.elokuuta Riikassa. Neuvottelut eivät kuitenkaan olleet edistyneet kesän aikana, ja Riikan tapaamisessa ilmeisesti lähinnä todettiin että yhteisymmärräystä ei ole löydetty. Neuvotteluihin osallistuneet virkamiehet eivät ole julkisuudessa kommentoineet tilannetta, mutta Baltian maiden Kauppakamarien 15.8.2016 allekirjoittama vetoomus kertoo että tunnelmat olivat kireät.

Liettuan liikennenministeriö tiedotti neuvottelujen edistymisestä lopulta 19.8.2016:

With a view to finalize the draft Agreement text, representatives agreed to convene additional meeting in Tallinn, if needed on September. After that, it is expected that draft Agreement will be put for consultations with national institutions and Governments in each respective country.

Nyt ei siis ole edes toiveita siitä että hallitusten välistä sopimusta päästäisiin allekirjoittamaan syyskuussa. Sopimusluonnoksen kierrättäminen ministeriöissä ja hallituksissa ottaa oman aikansa, ja lokakuussa Liettuassa pidettävät parlamenttivaalit varmistavat ettei valmista tule ennen joulua. Uuden hallituksen ja liikenneministerin valitseminen on pitkällinen prosessi, eikä Liettuan tulevan liikenneministerin agendaa kannata lähteä vielä arvailemaan.

Loppukevennykseksi kerrottakoon, että (enimmäkseen asiapitoisia logistiikka-alan uutisia ilman propagandistisia vivahteita välittävä) PortNews.ru sivusto uutisoi perjantaina vekkulisti Rail Baltic -neuvottelujen edistymistä. Liettuan liikenneministeriön tiedotteeseen pohjautuvan uutisen lauseessa ”According to Lithuania’s Ministry of Transport and Communications, it was the second round of consultations, after the first on held at the beginning of June”, sanat Ministry of Transport on linkitetty Venäjän liikenneministeriöstä kertovalle sivulle.  Tämä lienee kuitenkin vain tietokonealgoritmin luoma harmiton freudilainen lipsahdus, eikä suurvaltapoliittinen kannanotto.

Kahden vuoden pituisen hankkeen kokonaisbudjetti on 1,3 miljoonaa euroa, ja sen johtohenkilöiksi on nimetty vastuujohtaja Merja Vikman-Kanerva, projektijohtaja Kari Ruohonen sekä hankkeen hallinnollinen projektipäällikkö ja talouspäällikkö Heli Halla-aho.

  • 21.8.2016 Euroopan Komissio velvoitti viime toukokuussa Liettuan jälleenrakentamaan Mazeikiain ja Itämeren rannalla Latvian puolella sijaitsevan Rengen välisen ratayhteyden, jonka Liettuan rautatiet oli (yllättäen ja pyytämättä) purkanut vuonna 2008. Ratayhteyden palauttaminen mahdollistaisi puolalaiselle Orlen öljynjalostamolle (joka on Liettuan suurin veronmaksaja) Mazeikiain jalostamon kuljetusten kilpailuttamisen, kun tällä hetkellä Orlen joutuu tyytymään Liettuan rautateiden yksipuolisesti sanelemiin hintoihin ja ehtoihin.

Liettua ei kuitenkaan kunnioita Euroopan Komission päätöksiä. Liettuan liikenneministeriö on näyttänyt keskisormea Brysselin suuntaan jo vuosien ajan, ja Liettuan parlamentin valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja Remigijus Zemaitaitis näyttää olevan samoilla linjoilla:

”The decisions that are now announced could be influenced by the interests of both Poland and Latvia. Lithuania does not need this stretch economically. (Rebuilding it) would be a waste of a lot of money,” told Remigijus Zemaitaitis, chairman of the parliament’s Committee on Economics.

Suomesta katsoen tilanne näyttää eriskummalliselta. Euroopan rakenne ja investointirahastot ovat allokoineet Liettualle yli 8 miljardia euroa vastikkeetonta rahoitusta vuosille 2014-2020, ja tämän vastineeksi Brysselistä esitetään toivomuksia että Liettua edes yrittäisi noudattaa EU:n lainsäädäntöä. Liettua ei kuitenkaan ole kiinnostunut EU:n näkemyksistä, ja samaan aikaan Liettua haastaa riitaa myös rajanaapureidensa Puolan ja Latvian kanssa.

  • 20.8.2016 Eestin, Latvian ja Liettuan Kauppakamarit ovat lähettäneet Baltian maiden pääministereille yhteisen julkilausuman Rail Balticin puolesta. Kauppakamareita huolettaa, että tietyt tahot sabotoivat RB Rail AS:n työtä:

”Lately, individual persons and organisations have tried to delay further progress of the project by discrediting ”Rail Baltic/Rail Baltica’s” management by joint stock company AS RB Rail.”

Kauppakamarit eivät halua nimetä erikseen näitä Rail Balticia jarruttavia sabotööreja vaan viittaavat häveliäästi anonyymiin tahoon nimeltä ”individual persons and organisations”. Rail Balticin vaiheita seuranneille ei kuitenkaan pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa päätellä, että kauppakamarien syyttävä sormi osoittaa kohti Liettuan liikenneministeriötä ja Lietuvos geležinkeliaita.

©BaltiRail, Esa Nurkka

Mainokset

3 kommenttia »

  1. Sinopse: Baseado no clássico francesismo A Cadela” (La Chienne) de Jean Renoir, Lang
    criou uma obra prima que mostra a obsessão amorosa de um homem de meia-idade por uma prostituta levando- ao delito
    e também à decadência. http://labs.mail.gewinnspiele.es/php.php?a%5B%5D=%3Ca%20href%3Dhttp%3A%2F%2FGeilepornos.mobi%2Fuser%2FCatharineN%3ECasadas%20Fudendo%3C%2Fa%3E

    kommentti Kirjoittanut samba porno — 08.02.2017 @ 6.35 | Vastaus

  2. Por conseguinte, ao desvendar isso você sempre deve
    explorar isso na leito a término de que você obtenha supremo de prazer do
    sexo. http://www.resumoesportivo.com.br/2016/07/13/video-veja-como-foi-a-corrida-do-bem-do-sesi/

    kommentti Kirjoittanut video porno — 21.02.2017 @ 16.37 | Vastaus

  3. A comunicação operacional porém incessantemente ainda sedutora
    que a ciclo dentre planejamento, falha nem algum prescrição que vassuncê rancor praticar, suas chances dentre supor episódio
    no purificado em conexão sarau grande quantidade de
    reduzida, da mesma maneira que acontece no
    gênero humano conformação. http://narumi.nple.com/onlinegame/1154137

    kommentti Kirjoittanut narumi.nple.com — 25.02.2017 @ 11.08 | Vastaus


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Luo ilmainen kotisivu tai blogi osoitteessa WordPress.com.

%d bloggers like this: