BaltiRail – oikotie Euroopan sydämeen

SEMINAAREJA

RAIL BALTICA RAUTATIESEMINAARI 22.5.2008 TALLINNASSA

PAIKKA: World Trade Center Tallinna; Suur konverentsisaal, Narva mnt. 11D, 7. korrusel

OSANOTTAJAT: Suomen ja Viron sekä Baltian kautta Eurooppaan suuntautuvien rautatieyhteyksien kehittämisestä kiinnostuneet

TAVOITE: Tarkastellaan Suomen ja Viron välistä sekä Keski-Eurooppaan Baltian kautta suuntautuvaa Rail Baltica rautatieyhteyttä ja sen tulevaisuutta eri näkökulmista.

Esitykset ja keskustelu suomen- ja eestinkielisenä.

JÄRJESTÄJÄT:

Baltirail
Martti Asunmaa, hallituksen puheenjohtaja

Pro Rautatie
Erkki Kukkonen, hallituksen puheenjohtaja

OHJELMA

10.00 Seminaarin avauspuheenvuorot
Viron liikenneministeriön edustaja
Suomen liikenne- ja viestintäministeriön edustaja
Tallinnan kaupungin edustaja
Helsingin kaupungin edustaja

11.00 Helsingin ja Tallinnan välinen junakuljetusyhteys
liikenteen uudelleenavaaja
Rivo Sinijärv, Navirail Oy

11.15 Junalauttayhteys vai konttiliikenne
DI Pekka Haavisto, Baltirail ry

11.30 Tunneliyhteys mahdollinen
DI Usko Anttikoski, Baltirail ry

11.50 Tunneli Tallinnassa – geologinen ongelma?
Ago Vilo

12.00 Keskustelu

12.30 Lounastauko

13.30 Rautatieyhteydet Tallinnasta Keski-Eurooppaan-Rail Baltica käytävä
Aare Maldus Uustalu

13.45 Rail Baltica-reitti Itä- ja Keski-Eurooppaan
Pekka Rytilä

14.00 Rautatien kilpailukyky-yhteys Suomesta Keski-Eurooppaan
Pekka Rapeli

14.15

14.30 Keskustelu

15.00 Kahvitauko

15.30 Yhteistyö rautatieyhteyksien edistämisen lähtökohtana

15.30 Helsinki-visio ja Suomenlahden suurkaupunkikeskus
Hannu Penttilä

15.50 Greater Helsinki Vision 2050 kilpailu-rautatien merkitys kilpailuehdotuksissa

16.10 Yhteistyö eri tasoilla ja toimivat organisaatiot
– valtioiden, maakuntien, kaupunkiseutujen ja kaupunkien yhteistyö
– yritysten yhteistyö
– kolmas sektori-yhdistykset ja muut yhteisöt

16.30 Seminaarin päätöskeskustelu
Tavoitteena julkilausuman valmistelu
sihteeristö valmistelee julkilausuman

19.00 Iltatilaisuus ja julkilausuman julkistaminen

RAIL BALTICA-RAUTATIESEMINAARIN JULKILAUSUMA

Seminaariiin osallistui  noin 40 hekeä.  Helsinki-Tallinna kaksoiskaupunki ja EU:n tärkeä Rail Baltica – liikennekäytävä nostavat vahvasti esille myös suoran kaupunkien välisen rautatieyhteyden välttämättömyyden.  Greater Helsinki  Vision -kilpailu on nostanut esille myös maankäytön suurten linjojen kehittämisen ja siihen liittyvät raideliikenneratkaisut edellytyksenä voimakkaan pohjoisen metropolialueen kehittymiselle.

Keski-Euroopasta katsoen Suomi ja pitkälti myös Viro ovat saaria.  Euroopan markkinoiden ja yhtenäisyyden kehitys edellyttää nykyistä nopeampia ja monipuolisempia yhteyksiä. Baltian nopea ja luotettava rautatieyhteys Keski-Eurooppaan on tulevaisuudessa välttämättömyys.  Suomen on liityttävä tähän yhteyteen suoraan.  Tämä merkitsee pitkällä aikavälillä suoran  junayhteyden saamista Suomesta Viroon-rautatietunnelia Helsingin ja Tallinnan välille.

Tunneli ei välttämättä ole ainoa eikä ainakaan lähiajan ratkaisu.  Tutkimus ja suunnitteluvaihe kestää yli kymmenen vuotta ja rakentaminen vie vuosia.Kokemus on opettanut  raideliikenteen suurten ratkaisujen ongelmallisuuden.  Siksi perustutkimukset ja selvitykset tunnelin rakentamismahdollisuuksista ja taloudellisesti oikeasta ajoituksesta on  käynnistettävä välittömästi.  Tähän liittyvät yhdyskuntarakenteen ja maankäytön ratkaisujen kehittäminen Greater Helsinki Vision -kilpailun luomilla uusilla linjoilla.

Helsingin ja Tallinnan yhteistyö tunneliselvityksen käynnistämiseksi on askel oikeaan suuntaan.  Toteutuessaan tunneli luo samalla aidot edellytykset Helsinki-Tallinna kaksoiskaupungin ja yhteisen metropolialueen kehittymiselle kilpailukykyiseksi Euroopan metropoliksi.  Ilmastonmuutos ja Itämeren ympäristöongelmat nostavat ympäristöä vähiten kuormittavat ratkaisut uuteen arvoon.  Nopea ja varma junaliikenne pitkillä matkoilla ja kuljetuksissa on nousemassa  tärkeimmäksi eurooppalaiseksi ratkaisumalliksi ja tähän kehitykseen on myös Viron ja Suomen astuttava rohkeasti mukaan, jos halutaan pysyä kehittyvän talouden vyöhykkeellä.

Helsingin ja Tallinnan kaupunkien lisäksi on myös sekä Viron että Suomen valtio saatava aktiivisesti mukaan tulevaisuuden kehittymisedellytyksien rakentamiseen. EI riitä, että Liikennepoliittisessa selonteossa todetaan ” Itämeri erottaa Suomen manner-EU:sta. Suomelle on tärkeää, että EU:n keskeiset markkina-alueet ovat kustannustehokkaasti saavutettavissa maan kaikista osista”. On oltava myös aktiivisesti kehittämässä pitkän aikavälin tulevaisuuden ratkaisuja.

Rail Baltica seminaari näkee kaupunkien välisen selvitysyhteistyön hyvänä alkuna mutta esittää valtioiden välisen yhteistyön tiivistämistä ja  konkreettisten kehittämisaskelien nopeuttamista ensi vaiheessa Viron ja muiden Balttian maiden Keski-Eurooppaan suuntautuvien rautatieyhteyksien parantamisessa.

Liikennepoliittisen selonteon toteamus ” Raide- ja joukkoliikenteen edistäminen on edellytys ilmastonmuutoksen kannalta kestävän yhdyskuntarakenteen kehittämiselle. Väylähankkeita koskevassa päätöksenteossa raideliikenteen painoarvo kasvaa” on vietävä poliittisessa päätöksenteossa konkreettisten toimenpiteiden tasolle.

Lisätietoja Rail Baltica-rautatieseminaarista:

Pro Rautatie
Martti Asunmaa, Baltirail ry:n hallituksen puheenjohtaja
Reijo Lehtinen, Pro Rautatien toiminnanjohtaja (reijo.lehtinen@prorautatie.net)
Seminaarin alustajat (kts. ohjelma, www.prorautatie.net) omien esitystensä osalta.

1 kommentti »

  1. Hyvin mielenkiintoinen tiivistelmä seminaarirista: RAIL BALTICA RAUTATIESEMINAARI 22.5.2008 TALLINNASSA. Pitääkin tutustua aiheeseen, joka on tulossa ajankohtaiseksi vuoden 2013 alussa YLE:n tekstiuutisten mukaan. Kts. https://baltirail.wordpress.com/

    Parhain terveisin R.T

    kommentti Kirjoittanut Raine Taponen — 13.11.2011 @ 0.59 | Vastaus


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Pidä blogia WordPress.comissa.

%d bloggers like this: